Dag 3: Zaterdag 9 februari - Juifen

10 februari 2019 - Jioufen, Taiwan

Wat doe je als je net in een nieuwe stad bent gaan wonen en er van alles te ontdekken valt? Juist. De stad verlaten. Het eerste uitstapje is een feit. We gaan naar Jiufen, een oude goudmijnstad. We pakken de trein vanaf Taipei Main Station naar Riufang. Het is een mooie tocht door de bergen richting de kust. Wederom verbaas ik me over hoe groen Taiwan is. Eenmaal in Riufang aangekomen stappen we bij een ietwat gestresste taxichauffeur in. Deze brengt ons met zijn 'vlotte manier' van rijden naar Jiufen.

Trein richting RiufangRiufangTempel in JiufenTempel in JiufenTempel in Jiufen

Eenmaal aangekomen stappen we de regen in. Taiwan is groen, en dat is mooi, maar Taiwan is dus ook erg nat. Na de aanschaf van een paraplu beginnen we onze klim omhoog. Smalle straatjes liggen als een soort spaghettislierten tegen de berg. Een paar gladde treden verder belanden we in het centrum. In het centrum koop ik wat te snacken: een soort gelei-achtige muffin, een bladerdeegkoekje met varkensvleesvulling, en even later een worstje met kaneelsmaak. We vervolgen onze weg naar boven en stappen we bij een tentje naar binnen om een biertje te pakken. Het uitzicht zou fantastisch moeten zijn, maar vanwege de regenval kunnen we helaas niet helemaal naar beneden kijken. Het tripje viel dus enigszins tegen, maar ik denk dat ik hier nog wel eens terug naartoe ga als het weer wat beter is. Lesson learned: als het ***weer is, blijf in Taipei.

JiufenCat shop in JiufenJiufenJiufenUitzicht JiufenUitzicht Jiufen

Taxi's zijn vrij goedkoop hier en dus zijn we binnen 40 minuten weer in hartje Taipei. We zijn vrij vroeg terug van ons tripje en dus besluiten we om vanavond de plaatselijke discotheek op te zoeken. Een paar potjes beerpong en wat kaartspellen verder zit de stemming er aardig in. Übertje in, Übertje uit, door de metaaldetector, paspoortcontrole, lift naar 7 hoog, 30 euro lappen en we staan binnen. De club bestrijkt de gehele zevende verdieping en doet daarom iets groter aan dan 'Chagall boven'. DJ Junior (nooit gezien) vertoont zijn draaikunsten ter ere van het Chinees Nieuwjaar. Waar we in Nederland al een tijdje gestopt zijn met het fan zijn van de David Guetta's van deze wereld, wordt hier nog steeds een hard gejuich gehoord als zijn naam door de MC de zaal in wordt geroepen. Een avondje house-muziek dus. De club bestaat voor een groot deel uit VIP tafels, en een klein deel dansvloer. Wanneer iemand in de VIP een nieuwe fles besteld, wordt deze naar de tafel gebracht met een klein showtje. Een Chinese drakenkop, wat lichteffecten en tadaaa: uw fles. Een half uur voor sluitingstijd houden we het voor gezien en zoeken we de McDonalds op (24/7, jawel). Eenmaal thuis duw ik wat kleffe McNuggets en een spicy kipburger naar binnen en zoek ik m'n nest op, de avond zit erop.

Check video's voor meer beeldmateriaal

Beerpong en kaartspelClub WaveMeneer wilde graag met mij op de fotoJoep & BobHapje na het stappen