Dag 5: Maandag 12 februari - Chang Kai-Shek Memorial

12 februari 2019 - Taipei, Taiwan

Het is eindelijk zo ver, ik begin een klein beetje te wennen aan de tijd. Het is maandag, maar ik ben wel vrij. Er zijn nog een aantal dingen die ik mis in mijn kamer, dus het leuke deel van de dag kan pas beginnen nadat ik al deze spullen gehaald heb. Een wasmand, wat extra haakjes, een fatsoenlijk dekbedovertrek en een prullenbakje maken de luxueuze inrichting van mijn gele paleisje compleet.

Verder ben ik voor vandaag van plan om vooral de toerist uit te hangen. Ik bezoek het Chiang Kai-Shek (CKS) Memorial en het Peace Memorial Park. Het CKS is indrukwekkend. Als ik het plein op loop heb ik aan mijn rechterhand het Nationaal Theater, en links het Nationaal Concertgebouw. De gebouwen zijn identiek en van grote schoonheid. Eenmaal verder het plein op sta ik oog in oog met het CKS Memorial. De 83 treden omhoog (verwijzend naar de leeftijd waarop hij stierf) zijn het waard. Binnen vind je een enorm indrukwekkend standbeeld van de beste man, maar ook wanneer ik me omdraai en het plein over kijk, word ik overdonderd door de schoonheid. Ik denk dat de foto’s (en video's op de videopagina) verder voor zich spreken.

Nationaal TheaterNationaal Theater (rechts) en Nationaal Concert gebouw (links)Nationaal Theater bij CKSCKS Memorial ingangCKS Memorial ingangCKS MemorialCKS MemorialCKS MemorialCKS MemorialIn CKS MemorialCKS MemorialUitzicht op Nationaal Concert gebouw vanaf CKSNationaal Theater

Na het CKS Memorial loop ik door naar de parkjes. Iets minder bewonderenswaardig dan het CKS Memorial misschien, maar wel uit de drukte. Zie hieronder voor de kliekjes.

Jieshou ParkJieshou ParkJieshou ParkOnderweg naar Jieshou en 228 Memorial ParkUitzicht vanaf Jieshou Park. In de verte Taipei 101228 Peace ParkVerhitte discussie bij het 228 Peace ParkDoorkijkje

Op de terugweg besluit ik een hapje te eten bij Jin Feng, een tentje dat genoemd wordt in mijn reisgids. Ik bestel de Braised Pork Rice, en wacht af. Het is druk binnen en een oudere man vindt tegenover mij een van de weinige vrije plekjes. Wanneer ik mijn schaaltje rijst bijna op heb, krijgt de man zijn eten. Ik vraag aan hem welke soep hij heeft, waarna ik dezelfde bestel. Beide gerechten zijn heerlijk en dus besluit ik dat ik hier zeker nog eens terugkom.

Jinfeng Braised Pork RiceJinfeng soep

Onderweg naar huis stuit ik op een klein overdekt marktje: de Nanmen Market. Hier neus ik wat rond en scoor een paar banaantjes. Ik had ook wat uitdagenders kunnen scoren, want je kan hier van alles krijgen. Er is een pindakraam, maar ook een slager met grote hammen en koeientongen. Een stukje verder staat een visboer, waar je een gepekelde vissenkop zou kunnen bestellen. Al met al een mooie dag, met enkele toeristische highlights van de stad. Tijd voor een klein pilsje…

Nanmen MarketNanmen MarketNanmen MarketNanmen MarketBeerpong @ 89 LOOP Sports Bar