Dag 22-26: Donderdag 28 februari t/m maandag 4 maart - Weekendje naar het zuiden

4 maart 2019 - Kenting National Park, Taiwan

Het is vrijdag 28 februari, oftewel Peace Memorial Day. Dit is de Taiwanese versie van bevrijdingsdag en dat betekent: vrij! Er staat een lekker lang weekend voor de boeg. Om deze vrije tijd optimaal te benutten, hebben we besloten een auto te huren om naar het zuiden te rijden. Om 8:15 stap ik de metro in richting het autoverhuurbedrijf. Hier lopen we al enige vertraging op, omdat de hoofdbestuurder zijn internationaal rijbewijs thuis vergeten is. Uiteindelijk stappen we om 9:30 onze huurauto in. Een witte Toyota Yaris, met prima been- en hoofdruimte. De verhuurder was zo vriendelijk geweest om de auto met een lege tank te leveren, dus voordat we echt onderweg zijn moeten we eerst nog tanken.

Dat Peace Memorial Day een vrije dag is, is fijn, maar ook de oorzaak dat het enorm druk op de weg is. We doen er ongeveer een uur over om de stad uit te komen. Eenmaal uit de stad begint onze reis via de westkust naar het zuiden van het eiland. De westkust is eigenlijk één en al stad en dus rijden we ook hier veel file. Na 3 uur rijden wordt het stuur overgedragen aan ondergetekende. De navigatie geeft aan dat we nog zo'n 275 van de 450 kilometer moeten rijden. Helaas pak ik een verkeerde afslag, waardoor we een paar minuten om moeten rijden. Eenmaal aangekomen bij de afslag die ons terug naar de route moet leiden, blijkt deze afgesloten. We worden nu nog verder omgeleid. Nadat ik drie kwartier achter het stuur heb gezeten geeft de navigatie aan dat we nog 285 kilometer moeten rijden. Door al die omwegen en omleidingen heb ik dus drie kwartier voor Jan met de korte achternaam gereden.

Rond 18:00 rijden we de bergen uit en besluiten we een klein hapje te gaan eten. Dit blijkt geen slechte keuze, want zowel het eten als het uitzicht is fantastisch. Onder het genot van een Chinese thee, een soort carbonara op Taiwanese stijl, en even later een biertje kijken we naar de zonsondergang. Een mooie aftrap voor dit weekend. Na het eten rijden we door naar het hotel. We drinken nog een klein pilsje en kruipen dan ons bed in.

Uitzicht heenreis KentingZonsondergang heenreis KentingZonsondergang heenreis KentingEten heenreis Kenting

De vrijdag gebruiken we als relaxdag, en hangen we wat op het strand. Helaas heb ik me niet goed ingesmeerd, waardoor ik de rest van de trip als een soort kreeft door het leven ga. Het strand is wel erg mooi; zie de video's voor beeldmateriaal.

De zaterdag is gelukkig iets actiever. We gaan naar het National Park om een wandelroute te lopen. Tussen de bomen en via de grotten zien we wat van de Taiwanese natuur. Zelfs de aapjes laten even hun gezicht zien! We beklimmen een toren en genieten van het uitzicht. Ik laat de foto's hieronder voor zichzelf spreken:

Kenting National ParkUitzicht Kenting National ParkUitzicht Kenting National ParkKenting National ParkUitzicht Kenting National ParkKenting National ParkKenting National ParkUitzicht Kenting National ParkKenting National ParkZuidelijkste punt Taiwan

Na het National Park gaan we naar de Vuurtoren en het meest zuidelijke punt van Taiwan. Niet per sé heel speciaal, maar wel leuk om een keer geweest te zijn. Zie hier de foto's:

Vuurtoren zuidelijkste punt TaiwanZuidelijkste punt Taiwan

De planning was eigenlijk om zondag naar huis te gaan, maar een extra dagje auto en een ander hotel voor 7 euro per nacht geven ons de kans om nog wat langer te blijven. We besluiten om niet in Kenting te blijven, maar alvast 2 uur terug naar het Noorden te rijden om Kaohsiung te bezoeken. Kaohsiung is de tweede stad van Taiwan, met 2.3 miljoen inwoners.

We bezoeken het concertgebouw (geen foto's), het eilandje Cijin, en het Lotus-meer dat bekend staat om zijn vele tempels. Omdat niet alles open is tegen het einde van de avond, besluiten we om maandag 's ochtendsvroeg terug te gaan zodat we alles nog kunnen zien. Vandaar foto's met zowel nacht- als daglicht. Vanuit de tempels rijden we door naar het Buddha museum. Helaas begaf mijn telefoon het, dus voor die foto's moet ik even wachten tot de jongens ze doorsturen. Het museum is indrukwekkend, met grote beelden met bladgoud en jade. Ook kiezen we ieder een unieke tekst - een soort "tip"  van Buddha" - en schrijven we deze in het Chinees op. De mijne zegt dat ik vaker moet lachen, al heb ik zelf het gevoel dat ik daar wel redelijk aan toekom deze dagen. Na dit museum rijden we door naar huis, want om 16:30 begint mijn Chinese les. Gelukkig deze keer geen files, waardoor we mooi op tijd aankomen terug in Taipei. Een geslaagd weekend!

KaohsiungKaohsiungKaohsiungKaohsiungKaohsiungKaohsiungKaohsiungKaohsiung Night MarketKaohsiung Lotus-PondKaohsiung Lotus-PondKaohsiung Lotus-PondKaohsiung Lotus-PondKaohsiung Lotus-PondKaohsiung Lotus-PondKaohsiung Lotus-PondKaohsiung Lotus-PondKaohsiung Lotus-PondKaohsiung Lotus-PondKaohsiung Lotus-PondKaohsiung Lotus-PondKaohsiung Cijin Island

1. Wouter:
    6 april 2019
    Seht gut aus bro 👌🏻
  2. Gast:
    4 mei 2019
    Ben benieuwd naar je ervaring met Chinees leren in Taiwan! Ben je van plan om hier in een blog over te schrijven?