DAG 99-104: WOENSDAG 22 MEI T/M MAANDAG 27 - MACAU/HONGKONG

9 juli 2019 - Hongkong, Hongkong

Precies een maand nadat ik terugkwam van Korea ben ik met Jia Hao, één van mijn Singaporese huisgenoten, naar Macau en Hongkong gewest. We vliegen woensdag 22 mei naar Macau. We komen aan het eind van de avond aan. Het zou ongeveer een half uur moeten zijn om naar ons hotel te komen, maar omdat we de bus de verkeerde kant op pakken, duurt het dik anderhalf uur. De buschauffeur is een zak van een vent, toont geen begrip voor onze situatie en vertoont geen enkele intentie om te helpen. Eenmaal aangekomen bij het hotel krijgen we wel een meevaller, we krijgen een gratis extra nacht. Onze kamer is mooi en vrij nieuw, alleen hangt er een apart geurtje. Op zich went dat snel, maar zodra je buiten bent geweest en weer terug de kamer in komt, valt het toch enigszins tegen.

Macau is het Las Vegas van Azië. Ik heb gelezen dat de casino's in Macau zeven (ja, 7!) keer zo veel omzet draaien als de casino's in Vegas, dus dat belooft wat. Overdag bezoeken we wat overblijfselen van de Portugese overheersing, eten we een broodje varkensvlees met omelet, en wandelen wat door de stad. Doordat de stad van de Portugezen is geweest, is het net alsof je in Zuid-Europa loopt, maar dan overspoeld met Chinezen. Dit is een hele aparte gewaarwording. Europese kinderkoppen, architectuur en zelfs overblijfselen van een kathedraal, maar ondertussen wel overal Chinese tekens aan de muur. Helaas zit het weer tegen, en dus eindigt onze toeristische tour wat vroeg. 's Avonds beproeven we ons geluk in het casino. Een teleurstelling volgt, want ook wij zijn onderdeel van die zeven keer zo grote omzet.

Macau - Roasted duckMacau - Portugese EggtartMacau - Ruins of St. Paul'sMacau - Oude fortMacauMacau - Pork sandwichMacau - Senado SquareMacau - Lisboa CasinoMacau - Grand Lisboa

Macau - Grand Lisboa

De 24e vertrekken we met de boot naar Hongkong. Hongkong voelt aan als Taipei XL. Alles is groter, sneller en drukker. De mensen lopen op elkaar gepropt door de smalle straten en lijken altijd haast te hebben. Ik denk dat als ik Taipei niet als tussenstap had gehad, dit best overweldigend had kunnen zijn. Voor Jia Hao voelt het als thuiskomen, want het doet hem denken aan de drukte in Singapore. Ons hostel is op de 19e verdieping van een gebouw waarin meerdere hostels zitten. Voor de deur staan 100 Indiërs die je een kamer, een maatpak of een hapje eten willen aan smeren. Onze kamer is bizar klein, maar de bedden liggen wel lekker. Dit keer geen aparte geur in de kamer, alleen de badkamer ruikt iets minder fris. Ach ja, niet zeuren, het kostte dan ook geen drol.

Tijdens onze eerste dag in Hongkong gaan we vooral op zoek naar het lekkere eten. We eten Wonton Noodles uit de Michelin-gids, en gaan we naar een mooi uitkijkpunt in de stad. 's Avonds drinken een biertje in Lan Kwai Fong, het stapgebied van de stad.

Hongkong - Wonton NoodlesHongkong

Onze tweede dag beginnen we met Dim Sum, een typisch ontbijt in Hongkong. Het bestaat uit heel veel verschillende kleine gerechtjes die op een karretje worden rondgebracht. Als je iets wil hebben, kan je het zo van de kar af krijgen. Na dit goede ontbijt gaan we naar Victoria Peak - de bekende berg naast Hongkong. Bovenop de berg gaan we naar het 3D museum, en drinken een lekker Coronaatje. We raken aan de praat met een naar Australië geëmigreerde Colombiaan en drinken met hem nog een extra Corona. Aangezien dit onze laatste echte avond is in de stad, besluiten we weer terug te gaan naar Lan Kwai Fong. Het regent weer, maar dit keer mag het de pret niet drukken. Mensen dansen en drinken op straat. Ondertussen sprinten Jia Hao en ik van kroeg naar kroeg om zo onze mini-kroegentocht te voltooien. Dit keer blijft het niet bij een biertje, en eindigen we in de vroege ochtend op onze hotel kamer.

Hongkong - Dim SumHongkong - Dim SumHongkong - Dim SumHongkong - Dim SumHongkongHongkongHongkongHongkong - Victoria PeakHongkong - Victoria PeakHongkong - Victoria PeakHongkong - Victoria PeakHongkongHongkongHongkong

Op onze een na laatste echte dag gaan we samen met Ted op pad. Ted is een van onze huisgenoten in Taiwan, maar komt oorspronkelijk uit Hongkong en is toevallig in de stad om zijn tante te bezoeken. Gelukkig was hij op de hoogte van ons avontuur van de avond ervoor, en dus spreken we pas aan het eind van de middag af. Hij neemt ons mee naar de andere kant van Hongkong, New Territories. Dit is zowel letterlijk als figuurlijk de andere van Hongkong. Het is rustig en sereen, je kan genieten van het water en de mensen hebben minder haast. Ted neemt ons mee naar een visrestaurant en een toetjesbar, waar ik durian-ijs probeer. 's Avonds gaan we nog kijken aan de Victoria Harbor, waar je alle lichten van het zaken district aan de overkant kan zien.

Hongkong - New Territories4153457-s.jpg?1562677576Hongkong - New TerritoriesHongkong - New Territories4153459-s.jpg?1562677553Hongkong - New TerritoriesHongkong - New TerritoriesHongkong - New TerritoriesHongkong - Skyline Victoria Harbour

De laatste dag willen we nog voor onze vlucht met de gondola de berg op, maar vanwege het slechte weer gaat dit niet door. Dus, op naar het vliegveld, terug naar Taipei om te studeren voor de tentamens.

Hongkong - Regen voor vertrek